Pora na kolejne wyzwanie. Tym razem proponuję kolor
Fioletowy to kolor, który powstaje z połączenia barwy
czerwonej z barwą niebieską. W zależności od proporcji tych dwóch barw,
fioletowy kolor może być odbierany zarówno jako kolor ciepły jak i zimny
Barwa fioletowa rzadko występuje w przyrodzie. Z tego
powodu w przeszłości, kiedy nie znano jeszcze sztucznych barwników, uzyskanie
tego koloru było bardzo trudne i bardzo kosztowne. Dzięki czemu jest określany
jako kolor władców i kojarzony z bogactwem i wpływami.
W zależności od odcienia fioletu, może być on więc
interpretowany pozytywnie lub negatywnie. Ciemny fiolet jest jednak najczęściej
kojarzony w Europie z żałobą i pogrzebem, jasny natomiast ze zmysłowością,
kobiecością lub luksusem.
W wielu zakątkach świata fioletowy jest symbolem
tajemnicy, magii, władzy królewskiej, dostojeństwa ale również posiada
negatywne skojarzenia ze śmiercią, żałobą, pychą i dekadencją. W
chrześcijaństwie symbolizuje mękę Chrystusa, dlatego też taki kolor mają szaty
liturgiczne w okresie Wielkiego Postu. Od wieków zresztą kolor ten jest domeną
Kościoła, zwłaszcza u kardynałów.
W Chinach tylko cesarz i jego doradcy mieli prawo
nosić szaty w kolorze fioletowym, który symbolizował mądrość i władzę.
W starożytnym Egipcie zaś był ulubionym kolorem
Kleopatry, która uważała go za bardzo kobiecy kolor.
W Tajlandii natomiast fioletowy jest kolorem żałoby
dla wdów.
W drugiej połowie XIX wieku stał się kolorem przemian
oraz buntu, uznany za symbol wolności i młodości.
Człowiek, który utożsamia się fioletem jest władczy,
pewny siebie, ale jednocześnie wielkoduszny i pełen uczuć. Takie osoby rzadko
darzą innych całkowitym zaufaniem, są wrażliwe i raczej spoglądają w niebo niż
w ziemię. Charakteryzuje ich również głęboka wiara.
Fioletowy to kolor, który świetnie łagodzi objawy
stresu i pomaga się wyciszyć. Jest zalecany dla ludzi nerwowych oraz mających
problemy z bezsennością. Oprócz tego pomaga się skoncentrować i opanować
emocje.
Nasz mózg odbiera fiolet jako barwę kreatywności.
Kolor ten pobudza bowiem tę część w mózgu, która odpowiada za rozwiązywanie
problemów i wyobraźnię. W marketingu, kolor fioletowy jest wykorzystywany przez
marki, które chcą uchodzić za luksusowe, szlachetniejsze od innych.
Już jestem ciekawa interpretacji uczestniczek zabawy. Przypominam praca musi być krzyżykowa i to w tym elemencie musi dominować kolor biały. Linkujemy do 4 lipca do północy.
Mój ulubiony:):)
OdpowiedzUsuń