Cytat


Pasja - podmuch szczęścia pozwalający się uwolnić ze stalowego uścisku szarej, ponurej codzienności.

O mnie

Moje zdjęcie
Hafciarka zołza - na dodatek wredna, bezkompromisowo tępiąca hafciarskie badziewie i wiedząca czego chce.. zakręcona na punkcie krzyżyków od dawien dawna, cierpiąca na hafciarskie ADHD - ciągle ją nosi i nie potrafi usiedzieć przy jednym projekcie dłużej niż tydzień, stawiająca krzyżyki w tempie, którego mistrz Formuły 1 by się nie powstydził - szczególnie w czasie urlopu, podobno to wszystko dzięki turboigle... kiedy ktoś jej nadepnie na odcisk bierze miotłę, na której na co dzień lata, i goni delikwenta, gdzie pieprz rośnie...

1543. Między nami Kobietami - wyzwanie 1

Rozpoczynamy całoroczną zabawę. Dziś, zgodnie z zapowiedzią, pierwszy temat. Długo myślałam od czego zacząć i postanowiłam zacząć od nakrycia głowy - kapelusza. 


Trochę poszperałam w wujku google i wyczytałam tam, że początkowo nosili je tylko mężczyźni jako ochronę przed deszczem i słońcem. 
Francuska nazwa kapelusza, czyli „chapeau” wywodzi się od słowa „chapel”, które oznaczało dosłownie ochronę z kwiatów, czyli obszerny wianek noszony przez pielgrzymów.
We wczesnym średniowieczu kapelusz kojarzył się z dostojeństwem, dlatego nosili go głównie uczeni. Kobiety przywdziały kapelusze, a raczej wielkie konstrukcje, w epoce gotyku. 
Czasy Ludwika XV to okres, kiedy kapelusz noszony był na zasadzie dzisiejszej torebki - pod pachą a to z racji modnych wówczas peruk. Kolejna epoka to prawdziwe kapeluszowe szaleństwo - w wyższych sferach zaczęto stosować zasadę "im więcej, tym lepiej" i kapelusze były bogato zdobione. Elegantki wzbogacały nakrycia głowy kwiatami, piórami, rozmaitymi drobiazgami. 
Wiek XIX zdominował z kolei cylinder, który podbił USA i na fali idei wolnościowych wrócił do swojej ojczystej Wielkiej Brytanii a stamtąd dotarł na kontynent. 
Czas secesji to powrót do wymyślnych kapeluszy, których nieodzownym elementem była szpila, utrzymująca nakryci na wysoko upiętej fryzurze. Najelegantszą ozdobą były fryzowane, długie strusie pióra zwane amazonkami, a także pióra sztucznie przedłużone, mianowane plerezami.
Wiek XIX i XX przyniósł ze sobą prawdziwą rewolucję nie tylko w kwestii emancypacji kobiet, lecz także w myśleniu o kapeluszu. Bogato zdobione kapelusze zamieniono na niewielkie nakrycia głowy, spełniające funkcję bardziej funkcjonalną niż ozdobną. 
Za sprawą kolekcji wprowadzonej przez Coco Chanel, prawdziwym symbolem lat 20. i ówczesnych kanonów mody stała się damska wersja cylindra - niewielki kapelusz z opuszczonym rondem. 
W późniejszych latach kapelusz na dobre zadomowił się w powszechnej świadomości - uważany był za nieodłączny element codziennego ubioru, a wyjście z domu „z gołą głową” traktowane było jako spory nietakt. 
Ten stan rzeczy zmieniła dopiero młodzieżowa rewolta końca lat 60. Na głowie wypadało mieć wtedy Dziś kapelusz to elegancki dodatek, przeznaczony dla kobiet cechujących się wysoką klasą i indywidualnym podejściem do mody.
Królowa Elżbieta II, która traktuje nakrycia głowy jako część etykiety. 
Również nasze rodzime gwiazdy upodobały sobie taki styl. Emilia Krakowska, która kocha kapelusze jest uważana za jedną z najlepiej i najbardziej elegancko ubranych aktorek a Hanka Bielicka w kapeluszu prezentowała się zarówno na estradzie jak i prywatnie.

Tyle o kapeluszu... Już jestem ciekawa prac uczestniczek...
Przypominam, że w zabawie mogą brać udział osoby wcześniej zapisane. Swój akces podlinkowało w żabie 12 osób plus jedna w komentarzu (nie wiem dlaczego). Ale robię wyjątek i jeśli jeszcze ktoś się zdecyduje to ten miesiąc jest ostatnim, kiedy można się zgłaszać. 

Tak, jak pisałam w zasadach na wykonanie pracy jest miesiąc - żaba będzie czynna do 2 sierpnia. Potem zestawienie prac i kolejne wyzwanie. 


You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter

12 komentarzy :

  1. Hmmmm, Chyba już błądziłam myślami na urlopie jak ogłaszałaś zabawę. Nie wiem jak to zrobię, bo już ledwie się wyrabiam, ale co tam ;). Ryzyk fizyk :). Czy mogę się dołączyć ?

    OdpowiedzUsuń
  2. Super, no to szukamy kapelusza.

    OdpowiedzUsuń
  3. Szczerze mówiąc, miałam nadzieję na kapelusz... Wypada działać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Temat bardzo mi się podoba :) Lecę szukać wzoru :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Na pewno powstaną super prace :).

    OdpowiedzUsuń
  6. Będę podglądać Wasze poczynania w damskich klimatach :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna zabawa i kapitalny pomysł. Szkoda, że nie biorę w niej udziału, ale chyba w miesiącach letnich inne moje też padną :), może za rok sie uda. Życzę udanych pomysłów.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wykonałam zadanie, ale zaliczyłam pomyłkę:) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze.
Pozostawiony ślad odwiedzin jest dla mnie największą satysfakcją z prowadzenia bloga
Komentarze anonimowe oraz obraźliwe nie będą publikowane

krzyżykowe szaleństwo © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka